Paliva renomovaných producentů pohonných hmot jsou dnes obvykle bez nežádoucích přísad a nečistot. Jakmile se však palivo dostane do nádrže auta a dojde ke spalovacímu procesu, nelze mluvit o ideálních podmínkách. Docílit toho, aby se při míchání se vzduchem každá molekula paliva spojila s ideálním počtem molekul kyslíku, je v praxi nemožné. Důsledkem je pak tvorba pevných nespálených částic, sazí.
Část končí ve filtru pevných části, některé se ale usazují na ventilech a částech výfukového systému, jehož součástí může být turbodmychadlo, a také ventil recirkulace výfukových plynů. Zanášení těchto komponentů nepůsobí dobře na celý motor, aby se jevu zabránilo, přidávají se do paliva přísady, aditiva.
Kromě standardních rafinérských paliv se stále častěji používají víceúčelová aditiva, která komplexně zlepšují podmínky pro chod spalovacího motoru. To je dáno čtyřmi základními složkami.
Prémiová paliva pak obsahují přísady, jako jsou dispergátory, které dále zlepšují vlastnosti paliva. Doporučuje se je používat dlouhodobě, protože pak dosahují nejžádanějších účinků, jako je udržování čistoty motoru, nižší spotřeba paliva a spalování s nižším obsahem nežádoucích látek ve výfukových plynech. Přesné chemické složení aditiv ropné společnosti tají, podstata je ale jasná. Aditiva pomáhají dosáhnout požadovaného sklonu k samovznícení.
Aditiva pak zabraňují tvorbě usazenin na přívodních kanálech paliva a na vstřikovačích, pomáhají je odstraňovat. Aditiva snižují pěnění paliva, udržují viskozitu a další mechanické vlastnosti paliva. Je dobré vědět, že na trhu existuje široká škála aditiv pro dodatečnou úpravu paliv, ale jejich použití se obecně nedoporučuje. Důvodem je, že kvalitní paliva již obsahují všechna potřebná aditiva a zároveň byla důkladně testována, aby nedocházelo ke škodlivým interakcím mezi různými aditivy a složkami paliva.
Zdroj: autozive.cz