Teplotu motoru neukazuje ani tak ukazatel teploty chladicí kapaliny, jako spíše ukazatel teploty oleje. V praxi to znamená, že jakmile kapalina dosáhne požadované teploty 90 ⁰C, může mít olej v té době teplotu kolem 50 ⁰C, jak píše server Motor Trend.
Ačkoli se předpokládá, že optimální teplota oleje je přibližně 80-85 ⁰C, snímač měřící tento parametr je umístěn na nejchladnějším místě, tj. v olejové vaně.
Pokud teplota kapaliny dosáhla 90 ⁰C, lze předpokládat, že je jednotka připravena k plnému výkonu. Odborníci tvrdí, že i když olej nedosáhne doporučené teploty 90 ⁰C, bude motor chránit. Moderní motory jsou dobře připraveny na provoz za studena.
Pokud olej nedosáhne teploty 85-100 ⁰C, voda, palivo se neodpařují a olej rychleji ztrácí své ochranné vlastnosti. Hnací jednotka potřebuje alespoň několik minut a ujetí vzdálenosti přibližně 10 km nebo o něco více v závislosti na stavu vozovky, aby se zahřála na teplotu, která ochrání olej před předčasným stárnutím.
Uhlíkové usazeniny vznikající při spalování oleje způsobují postupnou destrukci hlavy válců, tj. ventilů, vodítek a těsnění. Pokud je motor trvale vystaven nízkému tlaku oleje, může dojít k typickým problémům spojeným s vysokou teplotou oleje, tj. přehřátí motoru, odření ložisek, stěn válců nebo ucpání pístních kroužků. Příliš mnoho oleje v motoru může poškodit katalyzátor a lambda sondu.
Zdroj: motorguru.cz