#autolaros  #hyundai #mazda

Zázračný motor Mazda e-Skyactiv X


Nový motor Mazdy pojmenovaný e-Skyactiv X má pověst technického zázraku a spásy benzinových motorů, který slibuje kombinaci vysokého výkonu s nízkou spotřebou.

Ploužit se hluboko pod rychlostním limitem a na dálnicích se nechat předjíždět kamiony, jen abyste si ušetřili pár korun, to není žádná zábava. Při rozumně svižné jízdě si užijete nějakou tu radost za volantem. 

Ostatně umění rychle jízdy vám může pomoci právě i ve snižování spotřeby – musíte perfektně číst silnici a předvídat, snažíte se o maximální plynulost jízdy a citlivé zacházení s ovládacími prvky. Akorát tentokrát s pedály budu muset zacházet extrémně opatrně, jako bych dráždil jedovatého hada bosou nohou.

Jak funguje Skyactiv X a čím se liší e-Skyactiv X?

Dvoulitrová spalovací jednotka s kompresorem je malým technickým zázrakem. Spojuje totiž to nejlepší ze světa benzinových (vysoký výkon, rychlejší odezva na plyn, hladký chod, rychlejší topení, čistší výfukové plyny) a dieselových motorů (vyšší točivý moment, úspornější provoz, nižší emise). Jde na to cestou kompresního zapalování řízeného svíčkou: Mimořádně chudá směs paliva a vzduchu je díky kompresoru stlačena na velmi vysoký tlak. Jiskra následně zapálí velmi malé, husté množství paliva (jako u zážehového motoru), které zvýší teplotu a tlak ve válci, a tím se pod tlakem zapálí i zbývající palivo (jako u vznětového motoru). Palivo se spálí rychleji a důkladněji, takže výsledný výkon je vyšší a emise nižší než u tradičního motoru.

Nově si k vyšší efektivitě pomáhá vypínáním poloviny válců při nízkém zatížení a 24V mild-hybridním systémem (proto se mu nyní říká e-Skyactiv X), který sbírá energii při brzdění motorem, aby ji pak využil při podpoře spalovacího motoru při akceleraci nebo pro pohon palubních systémů v stop/start režimu při delším stání u semaforů. Výkon zároveň poskočil na 186 koní (+9 k) a 240 Nm (+16 Nm), tabulková spotřeba přitom klesla o půl litru na 5,3 l/100 km. Tento motor si můžete pořídit pouze k modelům Mazda3 a CX-30.

Zdroj: garaz.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.